понеделник, 23 юли 2012 г.

Мусака с патладжани

При класическата мусака с патладжани няма добавени картофи, тиквички и т.н.
Уважаващата себе си пазарджиклийка я готви само с тези продукти.
Всякакви там гръцки мусаки и други подобни с добавки на зеленчуци за икономия са бледи подобия на истинската Мусака с патладжани.


Продукти:

За мусаката:
500 гр. телешка кайма или смес
1-2 супени лъжици зехтин или олио
около 4 големи патладжана
1 голяма глава стар лук
4-5 домата
1сурова червена чушка
1 китка магданоз
1 лъжичка сладък червен пипер
сол и черен пипер на вкус

Мазнина за пържене на патладжаните

За заливката:
3-4 яйца
2 супени лъжици брашно
Чаша от 250 мл смес кисело и прясно мляко
Щипка сода бикарбонат
Сол на вкус

Приготвяне:
Патладжаните се обелват и нарязват на кръгчета с дебелина половин сантиметър.
Посоляват се и се оставят да се отцедят от кафявата вода.
Изплакват се и се подсушават.
Пържат се в съд с незалепващо покритие с много малко мазнина, колкото да си сменят цвета.

Приблизително 3 домата се настъргват в тенджера.
Слагат се на котлона да кипнат.
В тях се добавя каймата и се намачква с пресата за пюре.
По този начин става много лесно на трохи.
Когато каймата е почти готова към нея се добавят нарязаните лук и червена чушка.
Дърпа се тенджерата от котлона и сместа се подправя със сол, черен и червен пипер и нарязаният магданоз.

Дъното на съд, с приблизителни размери 35/20 см, се намазва с 1 супена лъжица мазнина.
Подрежда се 1 ред кръгчета патладжани.
Върху тях се разпределя половината от каймата.
Върху каймата се подрежда втори ред патладжани.
Отново се разпределя останалата кайма.
Най-отгоре се подреждат плътно кръгчета домати.
Мусаката се наръсва с другата лъжица мазнина.
Налива се около 100 гр. топла вода.
Пече се в умерена фурна до получаване на лек загар, но да не е пресушена.

Яйцата се разбиват с малко сол.
Към тях се добавят брашното, млякото и щипката сода (слага се в киселото мляко).
Поливката се излива върху горещата мусака.
Тавичката се връща отново във фурната и се допича при температура приблизително 175 градуса.
Преди сервиране мусаката се оставя леко да се охлади.

Намалила съм мазнината колкото съм могла, защото в нашата фамилия никой не обича да яде мазни ястия.
Патладжаните се белят и не се потапят в брашно преди пържене. Би могло да се наръсят с малко мазнина и да се изпекат във фурна, но от това ще пострада вкуса на мусаката.
Всеки може да използва рецепта за своята си заливка. Даже може да се използват само разбити яйца. Въпрос на предпочитание.
Количеството на продуктите също е ориентировъчно. Зависи за колко броя гладни хора ще я приготвяте.
Ами това е и да ви е сладко.

19 коментара:

  1. Моята мусака с патладжани има и щипка канела :)
    Твоята, Ели изглежда страхотно!
    Поздрави и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  2. Ясно, благодаря. И ще направя тези дни, тъкмо съм открила една едросмляна кайма, която е направо с парченца месо.
    Тоз магданоз :)) нещо да го намалим, а? Как така цяла китка? Кюфтета от магданоСС ли ще ядем?
    Като знам колко е вкусно, направо се разтапям от очакваното удоволствие.....

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепи,няма да те мъча повече с тоз магданоз. Сложи колкото ти харесва.
      И да ти е сладко.

      Изтриване
    2. ей така вече може. Значи ще сложа :)) щом го жертва :)

      Изтриване
  3. Дани, вчера бях в арменски ресторант. И там в люля-кебапа имаше щипка канела. Страхотно. По твой съвет обезателно ще опитам на мусаката. Благодаря за идеята.

    ОтговорИзтриване
  4. Мусака си правя от всякакви зеленчуци и зная колко е вкусна тази с патладжана!
    Е...канела не и слагам!Виж, чесънче да!Все си мисля че канелата е за сладки, но като казвате че било страхотно и с канела, ще взема да пробвам.Само да не си ям мусаката самичка после!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Gogolina, нищо чудно и аз сама да си ям мусаката с канела. Но ще я пробвам.

      Изтриване
  5. Аз пък, Ели мусаки обичам всякакви, но като НЕ-уважаваща се пазарджиклийка на таз и добавям 2-3 наситнени дръжки селари/ кервиз или целина, както си е на нашенски. Много си пасва в случая.
    Чудна ти е мусаката, Ели! Ама как ме подсети - не съм правила от 2 години. Само нека малко захладнее, че не ни се яде сега почти нищо.

    ОтговорИзтриване
  6. Абсурд е да сложа аз канела. Но чесън сложих, да :)) разкош.
    Ето я моята, Ели и много, много ти благодаря за тази вкусна рецепта!

    ОтговорИзтриване
  7. Пробвала съм мусака по гръцки и много ми харесва, сигурна съм и че тази ще ми допадне! Изглежда много вкусно! Не съм срещала досега мусака с патладжани, мерси за рецептата! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  8. Да, ясно е, че ще се опитва.
    Много целувки!

    ОтговорИзтриване
  9. Привет Ели! Много вкусна рецепта, и аз правя мусаката с патладжан и повече зеленчук, много ми харесва. Ще се радвам много да се включиш в колекцията от рецепти с тиквички и патладжани. http://www.mycookingcreations.com/2012/07/e-il-tempo-di-zucchini-e-melanzane-la.html

    поздрави и хубав уикенд :)

    ОтговорИзтриване
  10. Голям фен съм на мусаката. Опитвал съм гръцка, но не ми хареса. Настина слагат какво ли не. Тази рецепта е много "изчистена", а харесвам пържен патладжан. Малко се страхувам дали ще се ми достигне сръчността. Но ще рискувам.!

    ОтговорИзтриване
  11. Радвам се, че ти харесва рецептата за мусаката.
    Разбира се, че ще я докараш. В нея няма нищо сложно.
    Бих искала да ти подскажа, че ако не ти стига времето, можеш да изпържиш патладжаните, а вечерта или на другия ден да довършиш мусаката.
    Така ще се улесниш.
    Всичко хубаво и ще се радвам, ако пишеш какво се е получило.
    Приятна неделна вечер.

    ОтговорИзтриване
  12. Обожавам патладжани и по случайност съм пазарджиклийка :-)Е, как да не си приготвя тази вкусна мусака. В момента живея в Гръцко, тук слагат канела почти на всичко с месо и сосовете за макарони, както и карамфил. Вкусно е, на мусака не съм пробвала, но няма и да е този път ;-)
    Благодаря за хубавата рецепта!

    ОтговорИзтриване
  13. Много се радвам да се запозная, макар и виртуално, със съгражданка.
    Аз също много обичам патладжани и също не съм склонна да слагам канела в мусаката. Може би бъркам, но не събирам смелост да опитам.
    И много се радвам, че харесваш рецептата.
    Хубава неделна вечер и спорна седмица.

    ОтговорИзтриване
  14. Ели,стана страхотна!Мъжът ми беше очарован.Време е даже пак да си я приготвим :-)

    ОтговорИзтриване
  15. Адриана, направи ме много щастлива. Благодаря ти за оказаното доверие и хубави думи.
    Поздрави на теб и съпруга ти. Пожелавам ви хубави празници.

    ОтговорИзтриване